tvtider

Casinoreklam på TV

ons 18 sep 2024, 12:44

Casinoreklam på svensk TV har länge varit ett omdebatterat ämne. Under de senaste åren har dessa reklaminslag blivit allt vanligare där spelbolagens reklambudgetar nådde sin höjd 2018 då över 7 miljarder kronor lades på reklam, detta exkluderat direktreklam och sociala medier.

Minskning efter omregleringen

Efter omregleringen av spelmarknaden 2019, då Spelinspektionen införde licenskrav för alla bolag som ville verka på den svenska marknaden blev antalet aktörer färre och i statistik från folkhälsomyndigheten ser man tydligt att pengarna läggs på marknadsföring har minskat till strax under 4 miljarder kronor 2022.

Måttfullhet gäller för casinoreklam

På grund av den ökade kritiken har regeringen och Spelinspektionen övervägt flera olika åtgärder för att begränsa spelreklamen. Bland annat har diskussioner om ett totalförbud för casinoreklam i TV tagits upp, Ett annat alternativ som lyfts fram är en tydligare reglering av när och hur casinoreklamen får visas, exempelvis genom att begränsa sändningstider till senare på kvällen när färre minderåriga tittar.

Regeringen har redan infört skärpta regler, såsom en måttfullhetsprincip, vilket innebär att casinoreklamen måste vara mer återhållsam och mindre aggressiv. Vissa spelbolag har reagerat på detta genom att minska sin TV-reklam och samarbetar istället med digitala medier som hjälper spelare att hitta bra casinobonusar

Spelbolagens perspektiv

Spelbolagen försvarar sin marknadsföring och menar att den är en naturlig del av att vara ett licensierat bolag i Sverige. De pekar också på att licenssystemet medför att bolagen tvingas ta ansvar för sina kunder, vilket inkluderar åtgärder som självexkludering och spelgränser. 

Bolagen menar att ansvarsfull marknadsföring är en självklarhet och att reklamen ofta riktar sig till vuxna som redan är bekanta med spelandet.

En del argumenterar också att marknadsföring är nödvändigt för att informera konsumenter om vilka aktörer som faktiskt är licensierade och därmed följer de svenska reglerna för ansvarsfullt spelande. 

Utan reklam skulle fler spelare kunna hamna på oreglerade och potentiellt farligare spelplattformar utanför Sveriges jurisdiktion.

Framtiden för casinoreklam i svensk TV

Framtiden för casinoreklam i svensk TV är osäker. Det är tydligt att spelreklamen kommer fortsätta vara ett hett diskussionsämne, både bland lagstiftare och allmänheten.

Med tanke på riskerna för spelberoende är det troligt att vi kommer se fler regleringar, kanske till och med ett förbud mot viss typ av reklam, men samtidigt resonerar såväl besultsfattare på Spelinspektionen och BOS (branschföreningen för onlinespel) att konkurrenskraft hos de licensierade spelbolagen är viktigt för att stävja kanaliseringen till licensierade och säkra casinon.